Info

Han hjälper företagen förstå sina kunder

DSC8779Ruona-15

Hur vet man egentligen vad kunderna tycker och tänker och hur de kommer att reagera på nya produkter och tjänster?

Marknadsundersökningar är en bransch som varje år omsätter stora pengar och förklaringen är enkel. Att känna sina kunder, förstå trender och sikta in sig på rätt målgrupp kan vara hela skillnaden mellan att vinna och försvinna.

Max Schori hade jobbat som anställd i undersökningsbranschen i 15 år innan han bestämde sig för att starta eget 2013.

Jag var sugen på att jobba mer självständigt och ville förverkliga egna idéer. Att starta företag var den naturliga vägen dit. Som VD i mitt eget företag arbetar jag idag i olika roller – som konsult, projektledare och moderator. Jag har kunder av olika storlek och spännvidden är stor. Bland uppdragsgivarna finns till exempel livsmedelsföretaget som vill hitta rätt position i en utlandssatsning och kommunen som vill veta vad invånarna tycker om de lokala kommunikationerna. Jag hjälper dem att ta fram ett kvalitativt underlag baserat på vad kunderna eller användarna tycker.

Max Schori valde att ta hjälp av LNC i företagsstarten och menar att det har gett flera fördelar.

Jag gick LNCs affärsprogram. Det var en nyttig crash-course i marknadsföring och ekonomi som gav mig en bra skjuts redan från start. Sen fick jag ett erbjudande om att hyra en lokal hos LNC. Det betydde dels att jag kunde flytta kontoret från kaféet och köksbordet, dels att jag hamnade i ett sammanhang där det alltid fanns hjälp att få. Här finns inte bara en kunskap om nyföretagande som är fantastisk, utan även ett nätverk av nyföretagare som ofta brottas med likartade problem och kan hjälpa varandra.

Max Schori utsågs 2015 till Årets Nyföretagare i Lund.